Information
- Information
Anette Dehn, rektor
Ingela Andersson, bitr. rektor
Astrid Nilsson, kurator
Daniela Netzer, speciallärare
Linnea Andersson, speciallärare
Lina Alm, skolsköterska
Mål och syfte
Samverkansformer och nivåer
Samverkan mellan förskolan/skolan, elever och vårdnadshavare ska ske kontinuerligt på fyra olika nivåer och former enligt nedan:
Barn- och elevnivå (barn/elev och pedagoger)
På förskolan och skolan har avdelningen samling varje dag. Här ges möjlighet för förskolebarnen att i dialog med pedagogerna diskutera verksamheten. De äldre förskolebarnen kan också välja en representant till elevrådet. I skolan genomförs elevråd. Elevrådet består av två representanter från varje klass. Dessa väljs, genom en demokratisk omröstning, i början av varje läsår. Under varje elevråd närvarar minst en vuxen och man följer alltid en tydlig dagordning.
Individuell nivå (lärare och pedagoger)
Denna samverkan sker i de dagliga mötena som finns på förskolan/skolan i samband med lämning och hämtning. Här ska möjlighet till såväl dialog som överlämnande av information finnas. Även det enskilda barnets/elevens utvecklingssamtal är en del av denna dialog/möjlighet till inflytande.
Avdelningsnivå (arbetslaget)
Här ska samverkan ske genom att regelbundna föräldramöten genomförs. Dessa ska vara organiserade så att vårdnadshavare ges möjlighet att framföra synpunkter och ges möjlighet till inflytande i verksamheten och medverka i utvärderingen av förskolans/skolans verksamhet. Det kan även ske i formen av mötesplats för dialog och information, till exempel som öppet hus, drop-In eller vernissage på förskolan/skolan.
Enhetsnivå (rektor)
Förskolan/skolan organiserar forum för samråd där föräldrarepresentanter från förskolans samtliga avdelningar och skolans klasser ges utrymme att medverka. Även elevrepresentanter för skolan ges utrymme att medverka. Forum för samråd genomförs 1-2 ggr/termin och rektor är ansvarig för att sammankalla till dessa möten. Valet av föräldrarepresentanter görs genom att det bland föräldrarna i var avdelning/klass utses ett klassombud. En av dessa representanter utses till kontaktperson jämtemot skolan. Elevrepresentanter utses av elevrådet.
Hantering av personuppgifter på Lingua Montessoriskolor
Den 28 maj 2018 började det nya EU-direktivet GDPR (Dataskyddsförordningen) att gälla. I korthet innebär Dataskyddsförordningen att du får bättre kontroll över vilka personuppgifter som företag och organisationer har om dig och i detta fall också om dina barn och hur dessa får användas. Nedan förklarar vi hur vi hanterar personuppgifter på Lingua Montessoriskolor.
Om du har frågor eller synpunkter kring vår behandling av personuppgifter kan du vända dig till vårt dataskyddsombud.
E-post: dataskydd@montessorisverige.se
Syfte
Du ska veta vad du ska använda uppgifterna till och du får inte ändra syftet i efterhand. Syftet med att vi har personuppgifter om dig och de barn du/ni har på Lingua Montessoriskolor är att kunna fullgöra vårt uppdrag som förskola, grundskola och fritidshem. Du kan läsa mer om respektive uppgift och dess användningsområde under registerförteckningen nedan.
Relevans
Beroende på ditt syfte får du bara samla in relevanta uppgifter – inget extra som kan vara bra att ha i framtiden. För att kunna uppfylla syftet är det relevant för Lingua Montessoriskolor att samla in och använda följande uppgifter (registerförteckning). Följ länk för respektive förteckning:
Radering
Om du inte längre behöver uppgifterna ska de – med hänsyn till arkivlagen – tas bort. De allra flesta personuppgifter kring barn och vårdnadshavare raderas samma läsår som barnet lämnar verksamheten. I vissa fall kräver annan lagstiftning (tex kring ekonomi) att vi sparar uppgifterna längre, och då gäller såklart detta enligt separat dokumenthanteringsplan.
Tillgång
Bara de som behöver uppgifterna i sitt arbete ska komma åt uppgifterna. De personuppgifter som vi har på Lingua Montessoriskolor kring vårdnadshavare och barn är endast tillgängliga för de anställda som för genomförandet av sina arbetsuppgifter måste ha del av personuppgifter. Varje anställd har bara åtkomst till de uppgifter som funktionen kräver och inget annat.
Skydd
Se till att uppgifterna inte kommer ut eller går att stjäla. Känsliga uppgifter kan du behöva kryptera. På Lingua Montessoriskolor skyddas personuppgifterna genom att vi använder google via wizkids för lagring och mail (eller annat för ändamålet avsett program med säker inloggning). Fysiska uppgifter av känslig art förvaras inlåsta.
Vetskap
Klagomål (för vårdnadshavare)
Enligt skollagen 4 kap.8§ skall huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Vi ser klagomål som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet.
Vem framför jag mina klagomål till?
- Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med i ditt barns utbildning, framför det i första hand till ditt barns pedagog/lärare på förskolan/skolan/fritids.
- Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår vänd dig till förskolans eller skolans rektor, så att verksamheten själv får möjlighet att reagera och utreda.
- Om du fortfarande är missnöjd gör då ett skriftligt klagomål på avsedd klagomålsformulär via länk till vänster.
- Om du anser att Skolan inte fullgör sitt uppdrag enligt lagar och förordningar och du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål kan du göra en anmälan till Skolinspektionen: www.skolinspektionen.se. Om ärendet avser förskoleverksamhet kontaktar du istället kommunen som förskolan är belägen i.
Naturligtvis går det också bra att ringa, maila eller boka ett möte för att framföra ditt klagomål, Vi kommer då att fråga om vi ska ska betrakta detta som ett klagomål. Om så är fallet startas en utredning.
Visselblåsarfunktion (för anställda och övriga intressenter) Till dig som har något viktigt att berätta
Det är viktigt att våra medarbetare och vår verksamhet mår bra. Problem och allvarliga frågeställningar behöver därför komma fram så att vi som organisation får möjlighet att agera.
Många situationer kan vi lösa genom att prata med varandra direkt när de uppstår. Ibland kan det hända saker som kräver en helt annan hantering. Därför erbjuder vi en kanal för visselblåsning för alla som arbetar på vår förskola och skola. Kanalen är till för alla som har en yrkesmässig relation till oss, t ex konsult eller inhyrd personal.
Vi använder oss av en externt hanterad visselblåsarfunktion, Trumpet. Via länken till vänster kommer du till sidan om visselblåsarfunktionen hos vår huvudman, via Montessori Sveriges hemsida.
Information om elevens skolplikt och möjlighet till ledighet
Bakgrund
Skolans skyldighet är att tillgodose elevernas rätt till utbildning enligt gällande riktlinjer och styrdokument. För att vi ska kunna fullgöra vårt utbildningsuppdrag ska eleverna vara i skolan enligt skolplikten.
Nuläge
I samband med den nya skollagen 2010 skärptes synen på elevernas möjlighet till ledighet från skolan. Detta kom till då lagstiftaren under tid sett en tendens till att man i skolan vid allt fler tillfällen behövt ta ställning till vårdnadshavares önskemål om rekreationsresor/ semester under läsåret. För den enskilde eleven blir det ett avbrott i studierna, viktiga undervisningsmoment missas och kontinuiteten går förlorad. I viss mån påverkas även hela gruppen. Elevernas läsår omfattar 178 av årets 365 dagar. Resterande dagar bedöms tillgodose elevernas behov av rekreation och vila.
Riktlinjer enligt gällande skollag
Vi beviljar därför endast ledighetsansökningar som är inom ramen för gällande Skollag. Eleven kan befrias från undervisningen om särskilda skäl föreligger. Enskilda angelägenheter kan även vara skäl för beviljande av ledighet. Synnerliga skäl är när behov utöver det vanliga föreligger.
Vanliga semesterresor ryms inte inom ramen för de skäl som ligger till grund för befriande från skolplikten.
All frånvaro som inte anmäls av vårdnadshavarna eller om eleven av andra skäl uteblir från undervisningen kommer att dokumenteras som ogiltig frånvaro. Vi ber er i detta sammanhang även tänka på när skoldagen börjar och att all ankomst efter det är att betrakta som sen ankomst.
Vi har förståelse för att det här innebär ibland knepiga förutsättningar för er som vårdnadshavare. Vår tro är ändå att vi har en gemensam syn på att skolan är viktig.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från www.montessorisverige.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss. • skicka e-post till anette.dehn@linguamontessori.se • ring 046-16 20 91
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av www.linguamontessori.se med hjälp av checklistor och verktyg på www.webbriktlinjer.se. Den senaste bedömningen gjordes den 12 februari 2025. Redogörelsen uppdaterades den 19 februari 2025.
Vanliga frågor och svar
Allmänna frågor
Lagar ni lunchen själva?
Vi får varm lunch utkörd från Skolfood. Maten är näringsriktig och varierad. Varje dag serveras det flera sorters sallader och grönsaker samt knäckebröd, smör och mjölk. Lunchen är mjölk- och fläskfri och det finns ett vegetariskt alternativ. För
elever som behöver specialkost lämnas ett läkarintyg till rektor. Skolfood
Finns det möjlighet till föräldramöten eller individuella samtal?
Ja, både på förskolan och i skolan erbjuds det utvecklingssamtal och föräldramöten en gång per termin. Vid behov erbjuds individuella samtal.
Har förskolan och skolan en egen utemiljö?
Ja, vår fina gård är indelad med staket i tre områden, för de yngsta barnen, de äldre samt för skolbarnen. Det finns flera olika lekredskap som sandlåda, fotbollsplan med konstgräs, basketplan, pingisbord, lekstuga, klätterställningar, rutschkana och gungor. Det finns även grönytor för lek och skugga.
Kan man åka med buss till Lingua Montessoriskola?
Ja, man kan ta stadsbuss 6 som stannar vid hållplats Lund Köket, 150 meter från skolan. Man kan även välja stadsbuss 7, som stannar på hållplats Lund Sunnanväg, 350 meter från skolan. Skånetrafiken har bussar till exempel 130, 131, 165 och 166 som stannar på Malmövägen, hållplats, Lund S:t Lars Trädgårdsgrinden.
Förskola
Vad kostar förskolan?
Förskoleavgiften är samma som Lunds kommun och är inkomstbaserad.
Får barnet vara på förskolan när någon av föräldrarna är föräldraledig?
Hur stora är barngrupperna?
På Stora förskolan har vi 20 barn per grupp, med tre pedagoger. På Lilla förskolan har vi plats för 13 barn per grupp, med tre pedagoger. Alla grupper är åldersblandade.
Vilka öppettider har förskolan?
Förskolan öppnar 06.00 och serverar frukost till de barn som behöver lämnas tidigt. Frukost serveras från 07.00. Förskolan stänger 17.30.
Vilka språk pratas på förskolan?
Vilka språk som pratas på förskolan beror på vilken personal som arbetar där och vilka barn vi har. I dagsläget har vi pedagoger som pratar svenska, engelska, franska, spanska, polska, arabiska, mandarin, persiska, bengali och ryska.
Grundskola
Vad kostar grundskolan?
Skolan är avgiftsfri och man betalar endast en avgift om man önskar fritidshemsplats.
Fritidshemsavgifter följer Lunds kommun och är inkomstbaserad.
Är skolan svensk?
Skolan är en svensk grundskola som följer svensk läroplan och skollag och undervisningen sker på svenska. Vi uppmuntrar språk och anser att mångfald berikar. Vi har flera pedagoger och elever som talar andra språk. Vi undervisar engelska från förskoleklass.
När börjar och slutar skoldagen?
Var har eleverna idrott?
Eleverna har idrott på Nordic Wellness, ett nybyggt sportcenter endast 5 minuters promenad från skolan. Skolan har egen idrottslärare och personalen går med eleverna till och från lektionerna. Nordicwellness
Hur stora är klasserna?
Elevantalet ligger på 20 elever per klass med en undervisande lärare. I klasserna arbetar även en resurspedagog som hjälper läraren. Alla klasser är åldersblandade.
Är lärarna utbildade?
Ja, alla lärare är legitimerade och utbildade.
Har ni något internationellt samarbete?
Vi samarbetar med en italiensk skola i Forli och en polsk skola i Warszawa. Till våren kommer elever och personal från båda skolorna att besöka Lingua, vilket vi ser mycket fram emot. Vi har även personal från Lingua som ska besöka skolan i Forli, för tredje året i rad, och tillsammans med eleverna där arbeta med Pippi Långstrump och fira hennes födelsedag.
Följ gärna skolorna på https://www.scuoladonorestebenzi.it/ och Facebook
Fritidshem
Vilka öppettider har vårt fritidshem?
Fritidsverksamheten öppnar 06.00 och serverar frukost till de barn som behöver lämnas tidigt. Frukost serveras från 07.00. Vårt fritidshem stänger 17.30.
Har alla som går på skolan tillgång till fritidshem?
Ja, alla elever som önskar får vara på fritidshem. Avgiften följer Lunds kommun.
Får barnet vara på fritidshem när någon av föräldrarna är föräldraledig?
Ja, i mån av plats. Prata med rektor om hur läget ser ut.
Ansökan och antagning
Hur ansöker man?
Ställ upp er i Linguas kö, förskola eller skola, så kontaktas ni av vår koordinator. Om ni har ett barn som ska börja förskoleklass, behöver ni även välja vår skola i Skolvalet, via Lunds kommun.
När kommer antagningsbeskedet?
Antagningsbeskeden skickas ut kontinuerligt, beroende på när ni önskar plats. Kontakta vår koordinator om ni undrar något på tel 0707-39 72 44. Antagningsbeskedet inför förskoleklass får ni från Lunds kommun under mars månad.